2019-02-24 Grensverleggende duik

Water min temp :  6 Celsius
Fauna    : 1 snoekbaars, 3 grote karpers, 2 grote baarzen,
Microfauna: Massa’s eenoogkreeftjes,
Microflora: Diatomeeën in de vorm van bruine aanslag en ragfijne haren.
Flora      : Gekroesd fonteinkruid ca 10 cm hoog individuele planten Noordzijde.
Spronglaag: Geen.
Zicht: Super.

Vislood: 30 gr aan kunstaas (shad).

• Zichtmetingen
  • Dutchi op 3 mtr = 7,0 meter.
  • Secchi op 3 mtr = 8,0 meter.
  • Dutchi op 6 mtr = 8,0 meter.
  • Secchi op 6 mtr = 9,5 meter.
  • Dutchi op 9 mtr = 10,0 meter.
  • Secchi op 9 mtr = 11,0 meter.
  • Verticaal zicht = 9,0 meter.

Forel-Ule waterkleur
Omstandigheden  = Zonnig
Tijdstip meting       = 12:30
Schaal strip              = 12

Waterpeil
9 cm onder de rand = -5,45 mtr NAP
5 cm gestegen sinds 03-02-2019.

Zie het log voor de details.

Zie alle foto’s van deze duik.

Mooi weer en teamwork.
Het bloed gaat weer sneller stromen als de temperaturen oplopen en de dagen gaan lengen. Dat zie je ook gelijk in het aantal duikers die een duikje gaan wagen. Vorige week stonden we nog als enige op de parkeerplaats en nu iets van 3-5 auto’s. Die warme temperaturen gaan we zo meteen wel weer wat laten dalen als we in het water liggen.
Dick en Robin hebben er net zoals ik, zin in een duik ondanks dat we metingen moeten gaan doen. Met een beetje teamwork is dat namelijk zo gepiept. Dick gaat de zichtmeting doen en Robin helpt hem daarbij om de zichtmeter los te koppelen en weer aan het volgende punt vast te maken, zodat Dick dan niet weer helemaal terug naar de paal hoeft te zwemmen. Ik maak intussen alle foto’s van de SETL platen en meetstations. De bruinige kiezelwier aanslag op de paal groeien tot een meter of 4 diepte en daarna zie ik ze niet meer. De SETL platen zijn verpakt een lange draderige bruine slierten kiezelwieren en vorig jaar was dit exact hetzelfde in deze periode. Dat is dus een vast gegeven.
Dat scheelt ontzettend veel tijd om als team samen te werken. Na 12 minuten zijn we al klaar. Dan neem ik nog even een watermonster van 14 meter diepte tbv fosfaat: 0,72 Mg/L en geleidbaarheid: 1063 uS/cm.
Op de bodem liggen hier drie kleine witvisjes, waarvan eentje half is opgevreten met daarbij iets van spoelwormen of zo. De andere twee dode visjes waren nog niet aangetast. Dick geeft met een blij gezicht aan dat hij geen lekkage heeft. Dat is geweldig, want het zat hem de laatste tijd echt niet mee.

Vis met spoelwormen?

De Sale
Ze ligt er nog steeds prachtig en ze wordt nu van binnen en van buiten in een rap tempo begroeid door mosselen. Vanaf Juni 2018 begonnen de eerste mosselen zich pas echt te vermeerderen. Het heeft dus een jaar nodig gehad na het afzinken.
Ook op het voordek gebeuren leuke dingen. Op de foto (hieronder) van 03-02-2019 zie je een met sediment bedekt voordek. 24-02-2019 zitten er sporen in van trekkende mosselen, maar overal op de bodem zie de schrijfsels van mosselen. Ze zijn kennelijk actief op zoek naar vastigheid of een betere plek.
Onder deze link staan alle SALE fotopunten

Dan hebben we ook nog de sponzen…. Wil je nu weer over sponzen beginnen Axel? Huh, nou ja dat behandel ik wel een andere keer hoor. Maar goed als je een leuk verloop wilt zien dan heb ik hier alle prominente sponzen staan.

Na de Sale gaan we richting MP4 waar het kwadrant het verloop laat zien op 8 meter diepte, maar goed er staat 40 minuten op de klok en we kunnen nog wel even verder kijken. Zwem, zwem , zwem een dikke baars zwemt een stukje met ons mee. Dan zie ik een Rode Amerikaanse rivierkreeft op een meter of 10 diepte en neem even een kijkje. Daarna een stofwolk en kreeft is weg. Nou moe?

Volgende stop is de snoekbaars op z’n/haar vaste plekje. Dit is zo’n gaaf plekje en nemen even de tijd om naar deze pracht van lelijkheid te kijken. Van de achterste rugvin ontbreekt een stuk. Op het nestblok ligt een shad die muurvast in de klei zit ,trek ik eruit en neem het mee. Robin seint heftig met z’n lamp en Dick ziet het ook! EEN MEGA KARPER. Wat joekel.

We zwemmen de diepte in over een paar grote blokken klein en ik zie nog net een silhouet weg zwemmen. Allemachtig wat een kalf en Robin ziet nog twee karpers. Er zit hier ook nog een grote baars. Jeetje dit is een leuk plekje.
Verrek joh hier liggen de tie-raps die Dean en ik in 2016 hadden verzameld, maar we hadden toen geen zakken om het in te doen en nu weer niet.
Ik sleep ze even mee.
Zullen we maar terug dan jongens? Dick zit comfortabel in z’n elektrische verwarming en droge pak. Robin hoor ik niet klagen en ik moet eerlijk zeggen dat het best lekker gaat. Er staat inmiddels 50 minuten op de klok. Het wordt in op deze plek ineens wat mistig en dat komt misschien omdat hier jaren geleden klei is gestort. Het is overigens wel een vruchtbaar en prachtige plek met alle rioolputten en puin wat er ligt. We bezoeken het schuitje wat steeds meer bloot komt te liggen.
Er liggen ook tie-raps op het voordek en ik leg het bosje wat ik mee heb genomen erbij. Dat is voor de volgende keer dan, want dan nemen we echt zakken mee en vislijn spoeltjes. Er liggen veel oude vislijnen.
Dick kijkt z’n ogen uit naar deze met groot puin bezaaide fraaie tuin.
Nu wordt het wel tijd om terug te gaan.

Robin maakt het “plas” gebaar en tja we moeten nog even een half uurtje terug tuffen. Weer even langs snoekbaars en verder. Robin gaat steeds harder zwemmen. Dick geniet volop. Langzaam komt bij mij de kou beetje bij beetje naar binnen kruipen. We hebben echter nog een paar stations te bezoeken.
Het Mosselstokje. Deze is toch wat lastiger zoeken nu dat de scherpe grens van mosselen en zand wat vervaagd is.
Daarna MP7 drum die weer een stukje kaler is geworden ten opzichte van vorige keer. Er zijn wat mosselen af.
Vervolgens komen we vanzelf MP5 zeildoek tegen die al sinds begin 2014 z’n zeiltje kwijt is. Het is overigens het meest saaie station, maar wie weet, wordt het ooit weer interessant.
Nu gaat ook bij mij het gas erop, want ook mijn blaas begint wat vol aan te voelen.
Dick is een blij ei en heeft net zoals Robin en mij een persoonlijk record koudwaterduiken verbroken. Robin en ik hebben alleen niet de luxe van elektrische verwarming. 94 minuten in water van 5 Celsius. Normaal was ik een blok ijs na 45 minuten, maar het geheim zit echt in een goede dikke hoofdkap en handschoenen die ik sinds kort heb. Vooral ook de kap is een onderschat iets, want de meeste warmte verlies je via je hoofd en nek en dan kruipt de kou zo je armen en handen in als je kap te dun is.

De vangst van vandaag!

We proberen tijdens onze duik altijd wat zwerfafval mee te nemen. Wij hopen dat jullie dat ook willen doen. Voorkomen is beter dan onder water opruimen. Als we met zijn allen de waterkant ook wat bijhouden kan het er sowieso niet in waaien. Alvast super bedankt voor jullie hulp!